SART

SART

SART (Search and Rescue Trensponder) ei ole väikelaeva varustuses kohustuslik aga tungivalt soovitatav just A ja B kategooria veesõidukitel, kes võtavad ette pikema merereisi.

SART saadab läheduses olevatele laevade radaritele signaali ja vastuvõtu radariekraanile ilmub spetsiifiline täppide rida, mis näitab kust signaal tuleb. Sellest signaalist radaril ei saa mööda vaadata. SART tööraadius on umbes 8miili. Seega on SART kasulik seal, kus on mingigi laevaliiklus.

Rohkem infot loe siit

SART
EPIRB

EPIRB

EPIRB (Emergency Position-Indicating Radiobeacon) samuti ei kuulu väikelaeva kohustusliku varustuse hulka aga on tungivalt soovitatav just neile kes üle ookeanide sõita tahavad.

Erinevalt SART-ist saadab EPIRB läbi satelliitide merevalvekeskustele hädasignaali. EBIRB-i signaal sisaldab ka laeva asukohta ja seeläbi on merevalvekeskustel lihtsam tuvastada hädasolija asukohta.

Rohkem infot loe siit

EPIRB

Tõsise häda korral nagu laeva maha jätmine, tulekahju, inimesed tõsises ohus, tuleks mõlemad seadmed päästevahendisse kaasa võtta. Seadmed töötavad akudel ja nende töö aeg on piiratud. Kui nähtavus on hea siis SART-i pole mõtet sisse lülitada enne kui mõni laev silmapiiril. Piiratud nähtavuse korral pigem hoida mingi aeg sees ja siis jälle välja lülitada. Nii saab seadet ajaliselt pikemalt kasutada. SART signaali näitavad ka lennuki radarid.

Tegelikult kehtib sama ka EPIRB-i osas. EPIRB saadab läbi sateliitide merevalvekeskusele hädasignaal ja ka asukoha. Päästjad ei jõua hädasolijateni sekundija vaid ikka mingi aja möödudes. Okeaanidel võib see aeg olla vägagi pikk ja EPIRB-i tööaega oleks vaja veelgi pikendada. Seega signaali tuleks saata mingi aeg ja siis jälle välja lülitada. Iga kord saadab EPIRB ka uue asukoha. Merel ei seisa keegi paigal.

Igaljuhul kaks väga head seadet, mis aitavad päästa elusi.